Novinky

Okruh plic a element kovu

Pomalu a jistě nastává chladnější část roku. Ranní teploty začínají klesat i k nule, dopoledne nás provázejí mlhy, k večeru se choulíme pod deku a typické „dušičkové“ počasí je tady. Kolem nás se objevuje více lidí s nachlazením, chřipkami, záněty nosohltanu a dýchacích cest a mnohé v souvislosti s ubývajícím sluníčkem provází chmurnější myšlenky a podzimní deprese.

To vše je neklamnou známkou, že nastává období, které podle tradiční čínské medicíny spojujeme s okruhem plic.

Toxiny v okruhu plic

Nerovnováha a toxiny v okruhu plic se projevují kromě uvedených respiračních onemocnění také problémy s dýcháním, průjmy, zácpami a nadýmáním, protože zásobním orgánem tohoto okruhu je tlusté střevo. Dalším projevem jsou různé alergie, astma, ekzémy a vyrážky. Pod vládu plic náleží i náš největší orgán a tím je kůže. V emocionální rovině spojujeme s plícemi právě smutek, nedostatek sebevědomí a vůle a sebelítost.

Hlavní podřízený plic – tlusté střevo – a psychika

Stále více se dnes mluví o vlivu střeva na nervový systém a s tím související deprese, případně různé neurodegenerativní onemocnění jako je např. Alzheimerova nebo Parkinsonova choroba. I v mé poradně bohužel vnímám velký nárůst klientů na antidepresivech. A téměř u všech se ukazuje narušený střevní mikrobiom, poruchy metabolismu, případně různé intolerance.

JAK PODPOŘIT ELEMENT KOVU A PLÍCE

I v případě elementu kovu je velmi důležitá strava. Zaměřte se zejména na dostatečný přísun vlákniny v podobě zeleniny, ovoce a celozrnných potravin. Tím nemyslím např. „zdravě“ vypadající kaiserky se semínky ze supermarketu. Ty nemají s celozrnným pečivem nic společného. Aby pečivo bylo zdravé, musí být na obalu napsáno: CELOZRNNÉ ne se semínky nebo vícezrnné apod. Ideální je používat i další obilí jako je pohanka, jáhly, špalda, celozrnná (neloupaná) rýže a další. Vláknina je totiž velmi důležitá, protože jsou z ní živé vaše střevní bakterie. Jíte-li bílé rohlíky a pšeničný chleba, nemají se chudinky čím živit a tudíž vám nebudou prokazovat dobrou službu. To může vést k oslabení imunitního systému a všem zdravotním komplikacím nejen v okruhu plic 🙂 Naopak velmi je potěšíte kysaným zelím a jinou kvašenou zeleninou, můžete také přidat jogurty a kefíry (ideálně bez sladidel, cukru a škrobů).

Podzimní jídelníček

Dopřejte si více vařených jídel, ideální jsou polévky a vývary. Takový dlouho vařený vývar z kostí a zeleniny má velmi prospěšné účinky i na střevní sliznici.
Naopak se vyhýbejte cukru, alkoholu, příliš tučným a mastným, zejména přepáleným, potravinám. Čtete etikety a nekupujte potraviny kde je více než dvě éčka (neboli tzv. přídatných látek). Ty samozřejmě také působí na vaše střevní „společenství“.
V případě alergií a respiračních onemocnění vynechejte mléko a mléčné výrobky, které podporují tvorbu hlenu. Naopak můžete použít šťávu z cibule nebo odvar z divizny, které pomáhají hleny rozpouštět.

 V břiše nebe mít, budeš dlouho žít. 🙂

Hurá na vzduch

Nebojte se chladného vzduchu a dopřejte si pohyb venku každý den. Zaměřte se na dech a každý den si zkuste nějaké dechové cvičení nebo si jen dopřejte pár minut hlubokých nádechů a výdechů. Jen pozor ať se vám nezatočí hlava z přemíry kyslíku. Okysličením získáte také novou energii.

Příroda se chystá k odpočinku, aby nabrala síly na další rok. Zkuste se od ní trochu inspirovat a během podzimních a zimních měsíců si dopřejte více spánku a odpočinku.